11.9.16

אין כמו פיצוח של מיתוג מאתגר!

 

או תהליך המיתוג של חברת א.א שליחויות והפצה



המותג 
חברת א.א שליחויות והפצה הוקמה לפני כ-5 שנים ע״י אלירן אזולאי, בעקבות נסיון רב שהיה לו בתחום. החברה פועלת בתחומי העיר אשדוד ומתמחה בשליחויות מהירות שמתבצעות על ידי קטנועים ורכבים. לחברה כ-30 עובדים שנותנים שירות ומענה לחברות תקשורת סלולרית, לרוב המסעדות באיזור ועוד. 
          
הצורך 
א.א שליחויות והפצה הנה חברה מבוססת הידועה לכל באיזור פעילותה, ויחד עם זאת התחושה היתה שהנראות הויזואלית שלה אינה משקפת את איכות השירות המצויין שלה. בנוסף הועלה הצורך לבידול מחברות השילוח האחרות באיזור, שסגנון העיצוב והמסר שלהן דמה מאוד לזה של החברה. 
בבחינת החומרים השיווקיים שהיו בשימוש עד כה בחברה, הגענו למסקנה שהעיצוב לא עדכני, דומה מאוד למתחרים באיזור הפעילות שלו ובארץ בכלל וחסר אחידות בצבעים, בטיפוגרפיה, באייקונים שהיו בשימוש ועוד. 
 
הפיצוח 
יצירת קונספט שמדגיש את המסר שהחברה מעסיקה עובדים מקצוענים שמכירים כל נקודה בעיר (אשדוד), והינם מומחים בהגעה מהירה אל היעד. 
פיתחנו לוגו וסלוגן ״מקצוענים מנקודה לנקודה״, שמביאים לידי ביטוי את הרעיון, תוך שימוש בצבעים חזקים של תכלת, שמשקף את ערכי החברה: אמינות, ביטחון, רוגע, ומקצועיות, וכתום-אדום שמשדר: חם, מזמין, חיוך ואנרגיה.  
השילוב של שני הצבעים בגוונים שנבחרו יוצר מיתוג שהוא עממי אך לא זול.  
השפה הגרפית נוצרה מתוך המשולשים שבאות א׳ בלוגו, שיצרו מעין חיצים שמרמזים על כיוון, מיקום וכד׳ וגם על מהירות ובכך מחזקים גם את הקונספט. בחרנו להדגיש את השירות האדיב, המחוייך והאנרגטי של החברה באמצעות שימוש בתמונות. 

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם
30.3.15

מיתוג שעושה חשק!

 

איך הופכים עסק ״אפור ומשעמם״ למותג מרגש, כייפי ושמח? 



קחו לדוגמא את המיתוג שעשינו לחברת ״גרינווד הובלות״.  הובלות עשוי להיתפס כתחום אפרורי ומשמים, אבל בעצם זה ממש לא :) 

המותג
חברת גרינווד הובלות פועלת באיזור ירושלים ומתמחה בהובלות בתים ומשרדים ליעדם. לחברה כ-10 עובדים, בהם סבלים מקצוענים שמאפשרים לאנשים לעבור דירה ברוגע ובחיוך. 

הצורך 
גרינווד הובלות הגיעה אלינו ונזקקה למיתוג שיבדל אותה לחלוטין מכל המתחרים בסביבה. הם רצו להיות שונים. להביא משהו חדש ורענן לתחום הזה. משהו ייחודי שימשוך את הלקוחות הנכונים. 

הפיצוח 
מה עשינו בסטודיו כדי “לשבור את המיתוס”?  פתחנו את הקופסאות והוצאנו מתוכן את הפריטים!  המובילים מובילים במשאיות שלהם קופסאות חומות, אבל בתוך הקופסאות האלה יש עולם שלם וקסום.  ועל הבסיס הזה יצרנו עולם תוכן שלם שלוקח את האלמנטים שבתוך הקופסאות: צמחים, כורסא, מנורה, שולחן ועוד… ומוציא אותם החוצה. 

הרעיון היה לפתח שפה שונה שמראה את החלק הכי חשוב בהעברת דירה - הבית.  את הבית מרכיבים כל החפצים של הלקוח. החפצים שאותם אסף ועליהם שמר, הספה שעליה הוא נח בערב אחרי העבודה, העציץ שהוא מגדל באהבה כבר כמה שנים, מנורת הרטרו של אישתו ועוד.
בנוסף, הבחירה בצבעים, פונטים וטקסטורות מתחום הטכנולוגיה, גם היא הופכת את המיתוג הזה לזכיר, בלתי אפשרי לפיספוס, ושלקוחות רבים מבחינים בו ונמשכים אליו.  זכרו: תמיד כדאי להעז ולהיות יצירתי.  אל תלכו עם הזרם ותסתפקו בעיצוב ״סטנדרטי״ בגלל שזה מה שכולם עושים.  אם תעזו ותעשו דברים אחרים - העסק שלכם יבלוט מעל כולם. 

מתגו והצליחו!  
יפעת ומורן, גם וגם.
25.3.15

מהו הצבע הנכון בשבילי

 

או - מה הכי חשוב בבחירת צבע לעסק?



״אני אוהבת סגול. אני רוצה שתעשי לי לוגו סגול״
״רגע, חשבת פעם על מה מייצג הצבע סגול? האם זה מתאים ללוגו העסק שלך, שעוסק ביציקות מתכת ובטון?״ סגול הוא צבע שמסמל מלכות, אינטואיציה, רוחניות, רגיעה ושלווה. 
זהו צבע רך מידיי שאינו מתאים לצבע ראשי בלוגו של חברת יציקות מתכת ובטון שהם חומרים קשים, חזקים ומאסיביים.
אנשים רבים בוחרים את הצבע ללוגו של העסק שלהם לפי אוהב/ת, לא אוהב/ת.
עצרו רגע וחשבו: מה מסמל הצבע הזה? האם זה נכון לעסק שלי?
האם הלקוחות שאני רוצה יתחברו ללוגו ולצבע, או שזה עשוי ליצור בילבול, או דחייה?
בחירת הצבע הנכון, כמו גם פרמטרים נוספים חשובה מאוד, כי מה שהכי חשוב הוא שהלוגו שלנו יתקשר עם קהל היעד, ויעביר את הערכים הנכונים שמייצגים את העסק, ובכך יגרום ללקוחות הנכונים להתחבר למותג שלנו וליצור קשר.
חשבו על זה: האם הצבע שלכם הוא הצבע הנכון?

מתגו והצליחו! 
יפעת ומורן, גם וגם.
22.3.15

מה לא בסדר בתמונה הזו?

 

הטקסט מעומד היטב, הריווחים והצבע בסדר ועדיין משהו פה מוזר. 



הניקוד לא במקום! 
ספרי שירה וספרי ילדים הם ספרים שבהם לרוב ניתקל בטקסט מנוקד, אך לא רק.
גם בחומרים השיווקיים שלכם כגון חוברות וקטלוגים יש לעיתים צורך לנקד מילים,
כמו גם בכתוביות בתוכניות טלויזיה. וכשהשימוש בניקוד הוא כה נרחב, ניתקל פעמים רבות במקומות האלה, בניקוד שאינו ממוקם נכון.
טיפ חשוב ביותר הוא תמיד לשים לב לכך. משום שכאשר הניקוד ממוקם לא במקום
זה עשוי לגרום לטעויות לשוניות, וגם נראה מאוד מאוד לא מקצועי.
לכן, תמיד חשוב לעשות הגהה גרפית על מיקומו של הניקוד בכל מילה ומילה.

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם.
12.3.15

מודעה מוצלחת - מהי?

 

מה הופך מודעה בעיתון למודעה מוצלחת? 



לדעתינו, מודעה מוצלחת היא מודעה שתומכת במותג, ממשיכה את השפה הגרפית שלו באופן מוצלח, ויחד עם זאת היא קריאה, פונה אל קהל היעד ומדגישה את המסר באופן ברור.
קחו לדוגמא את המודעה הזו, שעיצבנו לפירסום הספר "און-ליין" של מיכל בכר בהוצאת הקיבוץ המאוחד. השפה הגרפית במודעה פונה באופן ברור לקהל בני הנוער, כמו גם הספר.
יש בה שימוש בצבעוניות שבכריכת הספר, הטקסט קריא והמבצע מודגש באופן ברור
שמושך את העין. 

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם.
8.3.15

עיצוב טוב = עסקים טובים

 



עיצוב טוב, מרהיב, סוחף, ושמתאים לערכי המותג,
גורם ללקוחות להתחבר למותג שלכם  ו״לחשוק״ במוצרים שלכם.
איך?
עיצוב טוב הוא כזה שבזכותו הלקוחות הפונטנציאלים שלכם יתאהבו במותג
שלכם, יסחפו ויקבלו חשק לראות, לקרוא, ולשמוע את החומרים שלכם ואתכם.
וחשוב מכל - יזכרו אתכם.
בלי העיצוב, שבעצם מעניק לעסק את הנראות המושכת שלו ומעבירה את
המסרים שלכם באופן ויזואלי מרתק - קשה מאוד למשוך את תשומת ליבו של
הלקוח הפוטנציאלי, ולבלוט לעומת העסקים המתחרים.

מתגו והצליחו! 
יפעת ומורן, גם וגם
24.2.15

לוגו מאוייר - כן, או לא?

 

מתי זה נכון ליצור לוגו מאוייר? ולמה זה כדאי?  



הלוגו בתמונה הוא לוגו מאוייר, מאוד מיוחד שיצרנו עבור קפטן האושר - קפטן אבנר אבן-זוהר. המקרה הזה הוא מקרה קלאסי שבו אין לוגו יותר מתאים מאשר לוגו שבו יש דמות מאויירת, משום שקפטן האושר הוא בעצם סוג של דמות. דמות מותג. שיש לה מסר של אושר שהיא מעבירה לעולם, ולכן השימוש בה בצורה מאויירת בלוגו מאוד מתבקשת ומוצלחת.
היתרון של יצירת דמות מותג היא בכך שאנחנו בעצם יוצרים/ ממציאים אותה ולכן אפשר להעניק לה תכונות וערכים מסויימים שאנחנו רוצים שהלקוח המיועד יתחבר אליהם.
בניגוד לשימוש באדם אמיתי שמייצג את המותג (פרזנטור) ואז חלק מהלקוחות עשויים להתחבר אליו וחלק לא.
בנוסף, קפטן האושר כתב ספרי ילדים ומתנה רבים מאויירים (חלקם על ידינו :) בנושא האושר - מה שעוד יותר מחזק את העובדה שאיור בלוגו - היא הדרך הנכונה.

מתגו והצליחו! 
יפעת ומורן, גם וגם
19.2.15

חושבים קצת אחרת

 

מה שונה ומיוחד בלוגו הזה לעומת לוגואים אחרים של צלמים?



המותג 
נועם חן הוא צלם מומחה בצילום נופים, ארכיטקטורה ופורטרטים.  במהלך השנים הוא התמחה גם בתיעוד ועידות, כנסים, הופעות מוסיקה ואירועי גאלה.  הוא פועל בישראל ובארה״ב. 

הצורך 
מאחר ונועם פועל גם בישראל וגם בארה״ב והוא צלם שתמונותיו התפרסמו במגוון מגזינים ועיתונים מכל רחבי העולם, הצורך שלו היה בלוגו ייחודי ושונה בשפה האנגלית ובניית מיתוג ושפה גרפית נקיים, שיקיים ומדוייקים שיתמכו בצילומים שלו ולא ישתלטו עליהם. 

הפיצוח 
מה ששונה בלוגו הזה היא זוית הראיה.  לא בחרנו להתמקד כאן במצלמה עצמה, או בחלקים ממנה וגם לא השתמשנו  בדימוי של עין או צמצם - שעושים בהם שימוש רחב מאוד בדר״כ בתחום זה. 
בחרנו להסתכל על הצלם מזוית הראייה שלו. 
הלוגו מדמה את תנועת הצימצום שעושה הצלם באמצעות העין שלו (ובדומה לכך גם המצלמה), כאשר הוא מנסה להתמקד במשהו והחיתוך של הפריים שקורה בעקבות כך באופן טבעי. כמו מעין ״קליק״ של המצלמה או מצמוץ של העין, אם תרצו :)
זכרו - תמיד כדאי ומשתלם לחשוב קצת אחרת ולהראות זוית שונה ומיוחדת לכל דבר שחוזר על עצמו בשוק. 

מתגו והצליחו! 
יפעת ומורן, גם וגם.
10.2.15

חשיבות השפה הגרפית

 

למה זה חשוב לשמור על המיתוג והשפה שלכם בכל מחיר?



טיפ חשוב: 
אם השקעתם כבר בעיצוב לוגו  ובבניית שפה גרפית, חשוב לא פחות  לדעת לשמור עליהם. השקעתם בעיצוב, עשינו לוגו יפיפה, שילבנו שפה גרפית מעניינת.
אם נעביר את הפרויקט לידיים לא מקצועיות (כגון: בית דפוס שאינו מספיק מקצועי לטיפול
בשפה גרפית, או אנשי מקצוע לא מנוסים)
המיתוג עשוי לאבד את הערך.
עבדתם קשה ובניתם סוג של מגדל באויר, אם יוציאו או יזיזו ממנו חלק, המגדל עשוי לקרוס.
אותו דבר בעיצוב גרפי. ברגע שתעביר את הלוגו לידיים פחות מוסמכות, הן עלולות לעשות טעויות
ולאבד את הערכים שעליהם עבדת כ״כ קשה עם המעצב. ולפעמים טעות כזו עלולה לפגוע בנראות
המותג שלך, בעסק שלך ואף במוניטין שלך. 

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם.
8.2.15

עם תמונה או בלי תמונה?

 

מתי זה נכון להכניס את תמונת בעל המקצוע במיתוג החברה?



המותג 
חברת שיווק ותיווך נדל״ן שבנויה משלושה שותפים. יחד הם מעניקים שירותי תיווך דירות ובתים לתושבי הקריות.  

הצורך 
החברה הגיעה אלינו בשלבי הקמתה והזדקקה למיתוג שיציג אותה לקהל היעד, יבדל אותה מהמתחרים ויגרום לקהל מוכרי ורוכשי הדירות לבטוח בה. 

הפיצוח 
ערכי החברה הם אמינות, מקצועיות, חדות אבחנה (משמשים כעיניים עבור הלקוח), שירותיות ואנרגיה. תכונות שניתן לבטא באמצעות צבעוניות מסויימת (שגם היא באה כאן לידי ביטוי),  אך הדבר הבולט ביותר שניתן להבחין בו במיתוג הזה הוא השימוש בתמונתם של בעלי העסק בכרטיסי הביקור כחלק מהשפה המיתוגית. 

בעלי עסקים רבים מבקשים מאיתנו להכניס את תמונתם בכרטיסי הביקור ובמיתוג החברה, האם זה הדבר הנכון לעשות? 
עסק שבו בעל העסק/ נציגיו מתַקשֶרים באופן אישי, פנים אל פנים עם הלקוחות והחברה מושתתת  על סוג כזה של שירות, הוא סוג של עסק שבו כדאי לחשוב על מיתוג מהסוג הזה. דוגמא טובה לעסק מהסוג הזה הוא עסקי נדל״ן שבהם המתווך נמצא בקשר ישיר, מתמיד ומחייב עם לקוחותיו ומאחר והוא מוכר/ מחפש עבורם את ביתם - הם חייבים לסמוך ולבטוח בו בעיניים עצומות. מה שכן, קחו בחשבון שלהחלטה כזו יש יתרונות וחסרונות. 

היתרון הוא שהתמונה גורמת ללקוחות להרגיש שהם ״מכירים״ את האדם שבתמונה ולכן יכולים לסמוך עליו. מצד שני, התמונה עשויה ליצור מצב שבו מי שקיבל את הכרטיס ״יִנַעֵל״ על האדם שבתמונה ולא ירצה לעבוד מול אדם אחר בחברה, וזה לא תמיד דבר טוב. לכן, חשבו היטב לפני שתחליטו ותמיד חייכו אל הלקוח, עם תמונה, או בלי :)  ואם החלטתם על תמונה - דאגו שהיא תהיה סוּפר מקצועית, שצולמה ע״י צלם מקצועי ואיכותי.  

מתגו והצליחו!  
יפעת ומורן, גם וגם.
5.2.15

לא כל הנוצץ זהב

 

או - למה חשוב להיות מעודכן?



לקוח: ״נתקלתי בעיצוב מעולה של אתר ותהיתי אם תוכלו לעצב לי משהו דומה?״
אני נכנסת ללינק ששלח לי, מתבוננת, בוחנת ועונה: ״זה אכן אתר נחמד מאוד, אך כיום מעצבים אתרים בצורה קצת אחרת.
האתר הזה מאוד מיושן בעיצוב שלו, ועלול לגרום ללקוחות פוטנציאלים לעבור הלאה מאוד מהר.״
לקוח: ״באמת? דווקא חשבתי שהוא נראה טוב.״
אני: ״הוא נראה טוב. אבל עיצוב חדשני ובנייה של אתר שיהיה יותר ידידותי למשתמש יביאו לך
תוצאות טובות יותר.״
מסקנה: אל תישארו מאחור. עולם העיצוב משתנה ומתעדכן בכל רגע ורגע. וחשוב להישאר עם היד
על הדופק, חבל שתשקיעו בעיצוב מיושן שכבר אינו מתאים לימינו ותאלצו תוך זמן קצר לשדרג
אותו ואולי אף לעצב מחדש. 

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם
29.1.15

להיות שונה

 

למה זה כדאי?



למילה ״שונה״ יש קונוטציה שלילית בחברה של היום. 
הרוב לא רוצים להיות שונים, כי אם את/ה שונה אולי לא יקבלו אותך, ילעגו לך? יתעלמו ממך. 
אבל בעסקים ההיפך הוא הנכון. להיות שונה  זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לעסק שלך.
איך זה?
משום שאם תראה שונה, מיוחד, מקורי - תבלוט.
אם לא ״תלך בתלם״ ותראה כמו כולם, אלא תתמקד בערכים ובמאפיינים הייחודיים רק לך ולעסק שלך - הלקוח יראה אותך ורק אותך. וזהו בעצם הבידול.
תפקידו של העיצוב הגרפי הוא לתמוך ולסייע רבות בהפיכת העסק שלך למבודל, שונה ומיוחד.

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם.
20.1.15

מיתוג ישראלי בניחוח אירופאי

 

איך יוצרים מיתוג המשלב ניחוח אירופאי קריר עם ישראליות שובבה וחמה?  



המותג 
״ליידי קאפקייק״ היא קונדיטוריה מיוחדת לקאפקייקס שממוקמת באיזור תל-אביב. בעליה הגיעו לארץ מצרפת והחליטו להתמסר לאהבתם לאפייה ולפתוח מקום מיוחד שימכור רק קאפקייקס. 

הצורך 
הדבר החשוב ביותר לבעלי הקונדיטוריה היה שהם מעוניינים לפנות לקהל ישראלי צעיר, אך יחד עם זאת לשלב את האירופאיות שלהם במותג. כלומר ליצור שפה שהיא אירופאית וישראלית גם יחד. 

הפיצוח
הכנת מתכון מיוחד שישלב בצורה מיטבית בין השניים :) 
בחרנו פונט כתב יד זורם (באנגלית) איירנו מעט קצפת מעליו ומסגרת מסולסלת עם נקודות עדינות שמקיפות אותה, כדי לציין את הניחוח האירופאי. שילבנו את זה עם צבעים חמים, מתוקים וחיים בשפה הגרפית, טקסטורות ואיורים שובבים בעיגולים שקורצים לישראליות החמה והשובבה ויוצרים חיבור עם הלקוח. 
עירבבנו יחד ויצא מיתוג שהוא תאווה לעין ולחיך :). 

מתגו והצליחו!  
יפעת ומורן, גם וגם.
15.1.15

מה קשור צהוב?

 

או - מה כדאי לקחת בחשבון כשבוחרים צבעים למיתוג



המותג 
DEA היא חברת בת של אורנג׳ (לשעבר) שהיה לנו העונג למתג. החברה מוכרת מכשירים סלולריים, חבילות תקשורת, מוצרים נלווים ושירות ללקוחותיה. 

הצורך 
החברה היא חברה קטנה, שמעניקה ללקוחותיה הרבה מעבר לגודל שלה. יחס אישי וחם, שירות מעולה, ואת הגב של חברת אורנג׳ לכל מקרה שלא יבוא. לכן, הצורך העיקרי היה לחמם את חברת התקשורת שרבים תופסים כ״קרה״, להעביר את המסר שדברים טובים באים בחבילות קטנות ושקטן זה הכי גדול שיש :) 

הפיצוח 
עשינו זאת באמצעות צבע נועז במיוחד - צהוב. צבע שקרוב לצבעה של אורנג׳ (כתום), אך עדיין עם ייחודיות משלו. אתם בוודאי תוהים, למה השתמשנו דווקא בצבע צהוב למיתוג של חברת תקשורת?   רוב החברות משתמשות במיתוג שלהן בצבעים טכנולוגיים כמו כחול, טורקיז, או סגול למשל שיכול להיות קר וטכנולוגי אך גם חם ומזמין.. תלוי בגוון.  החלטנו לפעול בגישה אחרת - בחרנו להסתכל על פן אחר של חברת התקשורת. לא רק על היותה חברה טכנולוגית, אלא גם על היותה חברת תקשורת - שמחברת בין אנשים.  
בחרנו להשתמש בצבע צהוב - צבע חם! מגניב! שמח! ושונה! צבע חם ולא צבע קר, שיסמל תקשורת חמה ונעימה בין אנשים ובשילוב עם השחור היוקרתי והעוצמתי התקבל שילוב שהוא טכנולוגי, אך עם זאת חם ומזמין. תמיד כדאי לחשוב על הרגש שהצבע והמיתוג יעוררו בלקוח ולא לחשוב באופן קר וטכני רק על התחום שהוא מסמל. 

מתגו והצליחו!  
יפעת ומורן, גם וגם.
6.1.15

מיתוג נכון

 

איך משלבים בין ״אהבה״ של לקוח לעסק שלו?



שיחה עם לקוחה פוטנציאלית:
לקוחה: ״חשבתי על לוגו מצוייר בצורת פרח. משהו יפה. אולי ורוד, או אדום. ורד אולי.
אני: ״למה דווקא פרח״?
לקוחה: ״נראה לי שזה מתאים לי. אני אוהבת פרחים וזה מאוד יפה״.
אני: ״כן, אבל האם זה מתאים לעסק? האם ורד אדום ישרת את הצרכים של העסק שלך שעוסק באפייה? אולי כדאי לשלב את האהבה שלך לפרחים עם קונספט (רעיון) שיגרום ללקוח להבין שמדובר באפייה? כמו למשל, אם זו תהיה ורד מרציפן/ פרח מסוכריות אדומות על עוגת שוקולד?
כך כיסינו גם את האהבה שלך לפרחים, קיבלנו גם צבעוניות מתאימה (חום ואדום) וגם הגענו ללקוח האידאלי שלך״.
חשוב מאוד תמיד לחשוב מה משדר הלוגו שלנו. למי הוא פונה?
איור של פרח/ ורד אדום היה עשוי לקחת אותנו למקום של חנות פרחים, או לא עלינו להעלות אסוציאציה של ״יזכור״. שני דברים שבמקרה הזה היינו מעדיפים להימנע מהם.
תמיד כדאי ללכת עוד צעד אחד קדימה, לכוון ולחשוב גבוה יותר ולהגיע תוצאות מרשימות ונכונות יותר לעסק שלכם.

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם.
30.12.14

מיתוג בשחור-לבן

 

למה זו פעולה אמיצה, ולמי זה מתאים?



המותג 
סילבר, יבוא ויצוא מתכות בע״מ היא חברה ותיקה בתחום. יש לחברה 5 עובדים שנותנים שירות ללקוחות החברה במקצועיות ודיוק רב.    

הצורך 
לחברה היה לוגו שבו היא השתמשה במשך שנים רבות. עם הזמן, התחלפו חלק מהבעלים, החזון שלהם השתנה, וכך גם ערכי החברה וקהל היעד - ואין זמן טוב מזה לרענן את המיתוג ולעצב שפה גרפית חדשה.    

הפיצוח 
לחברה היה לוגו לא מעודכן, בצבעים שלא התאימו לערכים ולמסר החדש שהם רוצים להעביר ולכן הוחלט פה אחד שיש צורך בשינוי דרסטי שיביא את החברה מבחינה ויזואלית ושיווקית לימינו. זאת באמצעות מיתוג אמיץ וחדשני בשחור-לבן, ללא צבעים נוספים.

מיתוג חברה מחדש דורש אומץ! כי ללקוחות ותיקים לוקח זמן לפעמים לעכל את המיתוג החדש. 
הם לא תמיד מבינים את הצורך ולכן חייבים לשים דגש על מיתוג מדוייק שגם ישמר לקוחות וגם יביא חדשים. אלא אם הכוונה היא לוותר על קהל יעד מסויים לטובת קהל חדש ואז זה כבר סיפור אחר לפוסט ניפרד :). 

בנוסף מיתוג חברה בשחור-לבן גם הוא דורש הרבה אומץ משני גורמים:
בעל העסק - כאשר בעל עסק מחליט על מיתוג בשחור-לבן הוא צריך להיות מספיק בטוח בעצמו שיש לו מוצר חזק שיש לו ביקוש רב ורק הוא בפני עצמו תופס ומעניין, משום שבמיתוג לא יהיו צבעים שימשכו את תשומת לב הלקוח הפוטנציאלי וזה לא עניין פשוט.
המעצב הגרפי - שנדרש ממנו דיוק רב מאוד, משום שמאחר ואין צבע שימשוך את תשומת הלב של הלקוחות, הוא יהיה חייב לבחור פונטים נכונים, אלמנטים מדוייקים, תמונות נפלאות שבאמצעותם ייצור מיתוג מהוקצע ומרתק. בגלל כל זה דאגנו שבלוגו ובשפה הגרפית החדשים יבואו לידי ביטוי ערכים של חדשנות, דיוק, החלטיות ויוקרה וניצול מקסימאלי ומדוייק של צבעי השחור-לבן לטובת המותג, תוך שילוב של פונט עגול וזורם אך גם שפיצי וחיתוך מדוייק שיוצר תחושה מתכתית וחדה.  

מתגו והצליחו!  
יפעת ומורן, גם וגם.
17.12.2014

טקסט קריא - למה זה חשוב?

 

פעמים רבות אני נתקלת בטקסטים שונים בכל מיני מקומות, ותוהה לעצמי: ״מה לא בסדר בתמונה הזו? אפשר לקרוא את זה, אבל משהו מפריע לי, השאלה היא מה?״



הדרך שבה הטקסט מעוצב ומונח על הדף קריטית לקריאות הטקסט.
ישנם כמה פרמטרים שיגרמו לכך שנתרגם את הטקסט שמונח לפנינו, כקריא, או לא קריא.
למה זה חשוב? כי כאשר טקסט כלשהו לא נוח ונעים לנו לקריאה, לעולם לא נקרא אותו.
המטרה שלנו, כבעלי עסקים, היא שאנשים יקראו  את החומרים הגרפיים שאנחנו מפרסמים ויפנו אלינו.  אם החומרים שלנו אינם קריאים ונוחים לקריאה, איש לא יקרה אותם וגם לא יפנה אלינו.
אז איך אנחנו יודעים אם טקסט קריא מספיק ומעוצב בצורה נכונה ומקצועית, כך שאנשים ירצו לקרוא אותו? ישנם כמה פרמטרים:
1. פונט - בחירת הפונט לטקסט הינה קריטית. לכל שימוש מתאימים פונטים שונים.
יש פונטים שמתאימים לטקסט רץ, כפי שמופיע בספרים. יש פונטים שמתאימים לטקסטים קצרים, כמו בעלונים, ויש פונטים לכותרות.
בנוסף יש לשים לב לאופי האות בפונט. למשל פונטים ״רכים״ מתאימים לקוסמטיקה, לטיפול הוליסטי, לתזונה ועוד. לעומת זאת פונטים כבדים ומרובעים מתאימים למשל לחברת ערבול בטון, לכותרות בעיתון ועוד...
2. גודל האות - לכל שימוש יש גודל אות ״מקובל״/ ״מוסכם״, המתאים לו ויש לשים לב שלא ״הגזמנו״ והאותיות קטנות או גדולות מידיי לשימוש הספציפי.
גודל פונט מקובל בטקסט של ספר למבוגרים למשל, נע בין 11.5 ל 12.5- פונקט. תלוי בפונט שבחרנו. לעומת זאת, פונט כותרת בעיתון יכול להגיע גם ל 60-70 פונקט.
3. עובי האות - כמעט לכל פונט יש כמה עוביים. קל/ דק, רגיל, בינוני וכבד. וחשוב לשים לב שלמשל טקסט רץ (כמו בספר) לא יהיה בפונט כבד. זה מאוד מקשה על הקריאה.
ושפונט כותרת בשלט חוצות לא יהיה דק/ קל, כי אף אחד לא יצליח לקרוא מה כתוב בו ממרחק.
4. ריווחים - הרווח בין אות לאות, בין מילה למילה, בין שורה לשורה. כולם חשובים.
אם האותיות צפופות, או מרווחות מידיי הטקסט אינו קריא. אם יש רווח גדול (מרווח אחד של space במקלדת) וקבוע הריווח אינו נכון. אם השורות צפופות מידיי אחת לשניה, או רחוקות מידיי אחת מהשנייה - הטקסט אינו מעומד נכון. ישנה חוקיות מסויימת לריווחים הללו וחשוב לשים על כך דגש. 
5. יישורים - יש מספר אופנים שבהם ניתן לעמד טקסט. 
בלוק - הוא אופן שבו הטקסט מיושר מקצה לקצה בצורה ישרה.
בעימוד מסרק - הטקסט מיושר לימין (בעברית) או לשמאל (באנגלית) וכל שורה מסתיימת  היכן שהיא מסתיימת ללא יישור כלשהו. כל יישור מתאים לעימוד מסוג שונה. בספרים למשל נוהגים לעשות יישור בלוק, ובאינטרנט למשל, יישור מסרק.
6. צבעוניות - טקסט צהוב על דף לבן, טקסט כחול על דף שחור, טקסט ורוד על דף אדום למשל, לא יהיו קריאים. יש לשים לב שבחרנו בצבע קריא לטקסט, תוך התחשבות בצבע הרקע שעליו הוא מונח וכיצד הצבעים של שניהם עובדים יחד.
נו...אז מה דעתכם, הטקסט שלכם קריא?

מתגו והצליחו!
יפעת ומורן, גם וגם.
29.5.2014

5 טיפים להוצאת ספר מצליח

 

סופרים והוצאות עצמאיות, לכבוד שבוע הספר הקרב ובא, סטודיו גם וגם שמח להציע טיפים חשובים ומועילים להצלחת ספרכם:



1. העיצוב חשוב (מאוד!)
חשוב לזכור, שכאשר הספר נמצא בחנות, נמצאות מסביבו כמויות אדירות של ספרים נוספים והתחרות עצומה. הדבר היחידי שיכול לבדל את הספר שלכם מהספרים האחרים - הוא בעצם עטיפת הספר. אם תרצו שישימו לב לספר שלכם - השקיעו בעיצוב וקחו מעצב גרפי איכותי ומקצועי, מומחה בתחום הספרות.  בנוסף, ישנה חשיבות עליונה לעימוד הפנימי של עמודי הספר. ספר שאינו מעוצב ומעומד באופן מקצועי לפי כללי העימוד הנכונים, עשוי להיראות פחות קריא ונעים לעין - דבר שעשוי לגרום למי שכבר הרים את הספר והתעניין - להחזיר אותו למקומו. קחו לכם מעצב גרפי מומחה בעימוד ועיצוב ספרים - ואם הוא מומחה גם בעיצוב עטיפות - שיחקתם אותה.

2. גם המעצב חשוב (מאוד!)
בבואכם לבחור מעצב גרפי לעיצוב העטיפה ועימוד ספריכם, חשוב שתשימו לב למספר דברים:
  • האם הוא בוגר אקדמיה לעיצוב? קורסים שונים לתפעול תוכנות חשובים אך, אינם מספיקים. חשוב שהמעצב שבו תבחרו יהיה בוגר 4 שנות לימוד במכללה/ אקדמיה לעיצוב מוכרת, שבה הליבה הוא עניין לימודי העיצוב ולא השליטה בתוכנות. ההשכלה העיצובית הנרכשת במוסדות מעין אלו לא תסולא בפז.
  • האם הוא מומחה בתחום הספרות? ישנם מעצבים גרפיים רבים וטובים, אך לא כולם מומחים בתחום הספרות. חשוב שהמעצב שתבחרו יהיה מומחה בעיצוב ועימוד ספרים, כך תדעו, שהוא באמת יודע מה הוא עושה ובקיא בכל הכללים החשובים שיש ליישם בעת עיצוב ועימוד ספר. 
  • האם הוא מנוסה בתחום? כדאי ואף רצוי שהמעצב שבו תבחרו יהיה בעל נסיון עשיר בעיצוב ועימוד ספרים. שני דברים יכולים להעיד על נסיונו של המעצב: נסיון עבודה בהוצאת ספרים מוכרת ותיק עבודות עשיר ומגוּון בספרים מז'אנרים שונים.
  • האם יש בינכם כימיה? חשוב שיהיה לכם נעים ונחמד לעבוד עם המעצב שבחרתם, ושתרגישו שאתם באותו ראש וכיוון עיצובי. אחרי שראיתם את תיק העבודות של המעצב, שוחחו עימו בטלפון, תמיד כדאי להכיר את האדם שמולו עובדים.

3. את השיווק, כבר תכננתם?
הרבה אנשים שכותבים ומפרסמים את ספרם בהוצאה עצמית, מגיעים לשלב השיווק וההפצה עם הלשון בחוץ, אחרי תהליך ארוך של כתיבה והפקת הספר ובעצם אינם משקיעים בשיווק, שהוא חשוב ביותר, כי הרי ללא שיווק לא יהיו מכירות.  תחום השיווק הספרותי הוא תחום תחרותי וקשה, שבו אתם מתחרים עם סופרים רבים, לעיתים בעלי שם מוכר על אותה משבצת/ אייטם בעיתון, טלויזיה, רדיו וכד'. אבל חשוב להבין שהעולם השתנה. הרבה אמצעים חדשים נכנסו לשוק ושינו את עולמינו ואת הצורה שבה אנחנו מסתכלים על דברים. כתוצאה מכך גם שיטות השיווק השתנו והתרחבו למדיות חדשות. אם למשל, בעבר קיוויתם לקבל אייטם בעיתון על הספר שלכם, והייתם תלויים בחסדיו של כתב בעיתון, היום תוכלו לפרסם אותו בעצמכם ברשתות החברתיות ובאינטרנט. האינטרנט והעולם הדיגיטלי מאפשרים לנו להשיג חשיפה רחבה מאוד, בתקציב שכולו בשליטתכם, אך זכרו: כדי לראות תוצאות ממשיות - כדאי להשקיע גם בתקציב הפירסומי שלכם וגם באנשי המקצוע הנכונים.

4. עידוד מכירות
  • בקרו בחנויות - אחרי שהספר שלכם כבר בחנות, מומלץ כי תבקרו בחנויות השונות ברחבי הארץ. הכירו את המוכרים. היו חביבים אליהם, בררו עימם האם יש התעניינות בספר, בדקו האם הספר ממוקם בחנות באופן כזה שהוא נראה לעין ואף בקשו בנימוס להזיזו במידת הצורך.
  • השתתפו בירידי ספרים - בררו את תאריכי ירידי הספרים בארץ, כגון: ירידי שבוע הספר, קריאת כיוון וכד', שבהם ניתן להקים דוכן ולמכור את ספריכם לבאי היריד.
  • פרסמו בפורומים - הרשמו וקחו חלק בפורומים מקצועיים בנושאי ספרות ברשת. בפורומים אלו תוכלו לפרסם את ספריכם לחברי הפורום, לקבל ביקורות ולהפיץ את השמועה.

5. על אמזון, כבר חשבתם?
יש הטוענים שעולם הדפוס יחדל מלהתקיים ובקרוב נקרא הכל במסכים. קשה לדמיין עתיד ללא ספרים מודפסים בזמן הקרוב בישראל, אך בארה"ב למשל, התרבות הזו תופסת תאוצה, ויש הטוענים שאמזון הוא המקום להיות בו.  היום יש דרכים לפרסם את ספריכם באנגלית ולמכור אותו באמזון, כאשר הרווח הוא רובו שלכם ללא כל תלות בהוצאת ספרים וללא עלויות הדפוס. חשבו על זה.

בהצלחה!
יפעת ומורן, גם וגם.